دوشنبه، فروردین ۰۸، ۱۴۰۱

مسئله آب کُر را میدانی؟

 دقیقاً سال ششم دبستان بودم که از پدرم ایرادی گرفتم
ایشان چیزی نگفت. پس از اندکی از من سوال کرد مسئله آب کُر را میدانی؟  گفتم آری
گفت برایم بگو
 گفتم.حجم آب کر برابر است با ظرف آبی که هر کدام از درازا، پهنا و گودی آن سه وجب و نیم باشد که معادل آن بر اساس اختلاف فقها از ۳۷۶ کیلوگرم تا ۴۸۰ کیلوگرم گفته شده است

گفت فرض کنیم آب کُر 480 کیلو گرم هست و دو ظرف آب کُر را داریم در یکی 10 سگ بشاشد. و در دیگری  یک سگ فقط جرعه ائی از آن بنوشد... و شما مجبور باشید از همان آب بخورید از کدام ظرف خواهید خورد
از اونیکه سگ نوشید؟
 یا از اونیکه 10 سگ در آن شاشید؟

گفتم خوب معلومِه هر عقل سالمی از آن ظرفی مینوشد که فقط جرعه ائی از آن را سگ نوشید

پدرم گفت اگر به تو بگویم که همه مراجع میگویند فقط باید از آن ظرفی بنوشید که 10 سگ در آن شاشیدن باز چی  آیا قبول میکنید؟  گفتم نه...   پدرم گفت از چه روی این حرف را میزنی؟ گفتم عقل هر آدم سالمی همین را میگوید

پدرم گفت ولی می دانی استدلال آن مراجع تقلید چیست؟ گفتم نه هر چه هم استدلال بیاورد من یکی از آن ظرفی که 10 سگ شاشید قطعاً نخواهم نوشید..!! میدهم آن ها خودشان بخورند.. پدر گفت لازم نیست شما بدهید. خودشان خواهند خورد

گفتم حالا استدلال آن مراجع چیست..؟  گفت اگر سگی از آب کُر بنوشد چون از کُر بودن کاسته میشه آن آب نجس میشود ولی اگر 10 سگ در آن آب کُر بشاشد چون بر آن آب افزوده میشود ولی رنگ و طعم آن تغییر نمی کند پس طاهر هست

پدرم گفت ما آنزمان هرچه مراجع میگفتند را میپذیرفتیم ولی الان تو یک الف بچه حاضر نیستی زیر بار حرف مراجع بری. خوب ایراد ما  این بوده که این کلاه گشاد را بر سر نسل ما گذاشتند و با خنده گفت همه ما بدون کوچکترین اشکال از ظرفی آب میخوردیم که 10 سگ در آن شاشیده بودند نه از ظرفی که فقط اندکی سگ نوشیده بود

معلوم هست که وقتی دوران شما بسر رسد  همزمان دوران مراجع هم به پایان خواهد رسید. هیچ شکی در این گفته من نداشته باش پسرم و هیچ عجله ائی هم نکن که این حکومت را تغییر بدهی. شک نکن خودش تغییر میکند بدون اینکه نیاز به زحمت اضافی داشته باشید

هیچ نظری موجود نیست: