سه‌شنبه، تیر ۰۶، ۱۳۹۶

دمکراسی تنها سیستم جلوگیرنده فساد

دمکراسی از نان شب هم واجب تر است.چرا که بدون دمکراسی میلیاردها دلار، اختلاس میشود. و کسی هم پاسخگو نیست. در آمریکا، انگلستان و اسرائیل، یک رئیس‌جمهور ، چهار وزیر استعفا و یک نخست وزیر زندانی شدند

.ریچارد نیکسون یکی از بزرگترین روسای جمهور آمریکا، هیچ اختلاسی نداشت، اما با شنود مذاکرات حزب دمکرات، به اتهام  قانون شکنی ناچار به استعفا شد. 
خانم مومولان وزیر پر قدرت ایرلند شمالی در دولت کارگری تونی بلر و جانشین بل قوه رهبری حزب کارگر و مقام نخست‌وزیری انگلستان، هیچ اختلاسی نکرده بود، تنها ۱۰۰هزار پوند وام برای خرید خانه از بانک دریافت کرده بود. و مانند هر شهروند عادی ماهانه اقساط آن را پرداخت می کرد.
بر طبق قوانین انگلستان نخست وزیر، وزرا و وکلا هرگاه وامی از بانک دریافت می‌کنند، میبایستی به پارلمان یعنی نمایندگان مردم اطلاع دهند، خانم وزیر تنها اتهامش عدم اطلاع رسانی به مجلس برای یک وام بانکی قانونی بود.
بعد از اطلاع دولت، مجلس و مردم، خانم وزیر ناچار به استعفا از وزارت و بعد از پایان زمان وکالت دیگر نامزد انتخابات مجلس نشد. و از دنیای سیاست خداحافظی کرد.
سه وزیر دیگر تونی بلر به اتهام سواستفاده از وسیله نقلیه دولتی ناچار به استعفا و پرداخت جریمه به مقدار ۳۵میلیون تومان به پول ایرانی شدند.
راننده های این سه وزیر بعد از رساندن ایشان به محل کار، فرزندان ایشان را به مدرسه میبردند. این کار به مدت یکسال ادامه داشته، هر وزیر ناچار به پرداخت ۱۲میلیون تومان برابر با کرایه یکساله سرویس مدارس شد.
آقای المرت نخست وزیر پیشین اسرائیل هیچ اختلاسی از بودجه عمومی کشور نکرده‌ بود. اما بجرم دریافت رشوه در زمان شهرداری اورشلیم به حبس محکوم شد. دمکراسی تنها سیستم حکومتی است که عدالت را در باره مقامات درجه اول و مردم عادی یکسان اجرا میکند. البته مقامات از مردم عادی بسیار سختر  تنبیه، جریمه و زندانی میشوند.

هیچ نظری موجود نیست: