پنجشنبه، مرداد ۱۸، ۱۳۹۷

ميدونى چرا ؟



قدیمی ها حرفهاشون طلا بود !
يادم مياد پدر بزرگم همیشه میگفت:
ميدونى چرا ميگن سگ نجس و حرامه و چرا ميگن اگر در خونه اى سگ باشه، تا 7 خونه اون طرفتر نمازشون قبول نيست ؟ گفتم: نه.
گفت: براى اينکه يک عده دزد و بی ناموس اگه خواستند يواشکى در تاريکى شب غلطى بکنن و با خيال راحت از در و ديوار مردم بالا برن، چرا نگفتن گربه نجسه، چون گربه واق واق نمیکنه، ميو ميو میکنه، اونهم براى جفتش نه براى صاحبخونه.
میگفت: میدونى چرا ميگن اگر توى خونه اى سه تار باشه تا 40 تا خونه نمازشون قبول نميشه ؟ گفتم: نه.
گفت: براى اين که کسی‌ که سه‌ تار میزنه مردم دورش جمع ميشن و به حرف هاش و اشعار بزرگان گوش ميدن و روشن و آگاه ميشن. اين طورى بساط عده اى برچیده ميشه و مردم ميرن طرف شادى، نه طرف گريه و خرافات !
میگفت: ميدونى چرا ميگن توى خرابه ها جن هست و کسى جرات نميکنه پا بذاره اونجا ؟ گفتم: نه.
گفت: براى اينکه عده اى زرنگ، گند و کثافتکاری هاشون رو اونجا انجام ميدن و اگه مردم بفهمند ديگه جاى دنجى براى پنهانکارى هاشون ندارن.
میگفت: شنيدى چرا ميگن توى بيابونها بخصوص توى قناتها صداى عروسى جن ها مياد و مردم جرات نمی‌کنن شبها برن اونجا و به باغهاشون سر بزنند ؟ گفتم: حدس میزنم.
گفت: ها باريک الله. واسه اينه که عده اى دزد هر چقدر آب خواستند بفرستند توى زمينهاشون و از باغ مردم هم هر چى دلشون خواست کش برن.
میگفت: ميدونى چرا تلگراف و تلفن و اينترنت و دوچرخه و راديو و تلويزيون و ماهواره رو تقریبا ممنوع و حرام کردند ؟
گفتم: نه
گفت: براى اينکه مردم زودتر خبرها رو به هم منتقل میکنن و چاخان پاخان عده اى خيلى زود رو ميشه.
میگفت: ميدونى چرا ميگن موسيقى حرامه ؟ گفتم: نه.
گفت: چون موسيقى در خدمت عموم مردمه و اگر مردم بشنون اتفاقاً از هزاران سخنرانى هم موثرتره و حلال اندر حلال.
خدا بيامرز زیاد سواد خوندن و نوشتن نداشت، اما يک عمر به سادگیِ مردم خنديد و خوشحال از دنيا رفت. روحش شاد


هیچ نظری موجود نیست: